Get your own Digital Clock

Friday, April 1, 2011

"Kalau nak murah, masaklah sendiri"

Apa pendapat anda tentang ayat ini. Ayat ini adalah suatu motivasi yang baik kepada orang bujang mahupun sesiapa sahaja yang ingin berjimat. Ia menggalakkan sifat berjimat cermat demi masa depan yang lebih gemilang. memasak di rumah dengan sendiri dapat menjimatkan kos perbelanjaan bulanan anda. kasih sayang dapat dipupuk antara ahli keluarga mahupun rakan serumah. Orang Melayu sering mengaitkan hal ini dengan "air tangan".

Secara kolektifnya, ayat ini memberi satu motivasi kepada kita semua. tetapi harus diingat bahawa ayat yang ditulis samada menggunakan medium cetakan mahupun elektronik tidak mepunyai intonasi dan gaya bahasa badan. ini menyababkan ia sukar untuk diterjemah dengan betul. penggunaan gaya bahasa, intonasi, bahasa badan dan waktu yang sesuai adalah penting demi memastikan sesuatu ayat itu disalahertikan.

Sebagai contoh, di sebuah restoran; seorang pelanggan datang ke restoran tersebut untuk makan. setelah dia mengambil makanan dari kaunter dia terus duduk di meja makan bersama rakan-rakannya. seperti biasa datang seorang pelayan ke meja beliau untuk membuat kiraan. selepas dia meletakan kertas bersama harga yang tercatat di atasnya.RM 5. secara tidak langsung pelanggan itu bertanya. "banyak ni RM5"( nasi putih + pedal ayam sambal + telur masin separuh ). pelayan itu dengan muka yang angkuh dan tidak pernah senyum pun menjawab dengan mudah.

"KALAU NAK MURAH, MASAKLAH SENDIRI"

Adakah ini amalan yang baik? apa kategori yang sepatutnya diberikan kepada manusia ini? anda fikirkannya. anda pasti akan menemui jawapannya...

2 comments:

  1. skema gle ayt..cm wt karangan pmr weyh..hehe

    ReplyDelete
  2. ni kan blog bdk baik..kna la skema sket..

    ReplyDelete

Apa kata anda?